Kwaliteitskeurmerk
Huisartsen Rustenburg werkt systematisch aan het op peil houden en verder verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hiervoor heeft de praktijk in april 2013 het keurmerk ontvangen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). NHG is de wetenschappelijke vereniging van huisartsen. Praktijk Rustenburg is daarmee officieel een NHG-Geaccrediteerde Praktijk. Dit houdt in dat wij voldoen aan alle eisen van verantwoorde zorg die het NHG heeft opgesteld.
Voor de accreditering is het medisch handelen, de praktijkvoering en de praktijkorganisatie doorgelicht. Met de informatie die dit heeft opgeleverd zijn plannen opgesteld om de kwaliteit nog verder te ontwikkelen.
Ook dit jaar heeft de praktijk het certificaat voor praktijkaccreditering van het NHG ontvangen.
Klachtenregeling en Geschillencommissie
Bent u niet tevreden over onze zorg en heeft u een klacht? Bespreek dit dan eerst met ons, zodat we er van kunnen leren. U kunt uw klacht kenbaar maken via ons klachtenformulier. Dat kan digitaal door het klachtenformulier hier online in te vullen en te versturen. Het is ook mogelijk om een klachtenformulier bij de assistente af te halen en bij haar ingevuld weer in te leveren.
Huisarts Nods neemt naar aanleiding van het ingevulde klachtenformulier contact met u op. Zij streeft ernaar om uw klacht binnen een maand in behandeling te nemen en af te ronden.
Met ingang van 2017 behandelt de Geschillencommissie SKGE klachten in de huisartsenzorg. De Geschillencommissie SKGE kan de klacht in behandeling nemen, een bindende uitspraak doen en schadeclaims tot 25.000 euro toewijzen. Bij een hogere claim neemt de Geschillencommissie de klacht niet in behandeling, tenzij u afziet van een hogere schadeclaim.
Op de website van Zorgklacht leest u hoe de Geschillencommissie SKGE werkt (www.zorgklacht.nl).
Patiënten
Een van de accreditatie-eisen is het eens per drie jaar afnemen van een vragenlijst onder patiënten. Zowel in 2013, 2016 en 2019 heeft een aantal patiënten deze lijst ingevuld met vragen over zowel hun huisarts als over de praktijk(-ruimtes). Alle keren werden de artsen heel positief beoordeeld, ook vergeleken met andere praktijken in de buurt. Daar zijn we uiteraard trots op!
In 2022 is een aantal patiënten gevraagd hoe zij denken over zowel hun huisarts als de praktijk(ruimtes).
Jaarverslag
Het opstellen van een jaarverslag is een voorwaarde om een NHG-geaccrediteerde praktijk te kunnen worden. Dit is de digitale versie van 2023: Algemeen Jaarverslag 2023
Visie
Onze praktijk is gelegen in de Amsterdamse Pijp, een wijk die een grote diversiteit kent in leeftijden, nationaliteiten, cultuur, achtergrond en sociaal economische status. Wij willen een unieke buurtpraktijk zijn die een spiegel vormt van deze populatie. Alle medewerkers staan open en hebben bewust gekozen voor deze diverse populatie en setting, wij zijn meertalig (NL, Engels, Duits, Frans, Turks en Arabisch) en hebben in ons team zowel mannelijke als vrouwelijke huisartsen. Ook bieden wij diverse manieren van moderne digitale communicatie aan waarbij met nadruk geldt dat ICT ondersteunend is en niet leidend.
In onze praktijk staat de patiënt centraal, wij vragen regelmatig feedback en werken vanuit betrokkenheid, integriteit en solidariteit. Patiënten worden zoveel mogelijk op korte termijn gezien door
een van de artsen, bij voorkeur de eigen huisarts. Wij streven naar optimale zorg en waar mogelijk regie bij de patiënt. Door een breed pallet aan diagnostische verrichtingen en ingrepen en de
samenstelling van ons goed geschoolde team kunnen wij patiënten veelal goed helpen in onze praktijk en daar waar nodig verwijzen we naar andere disciplines binnen de eerste, anderhalve of tweede lijn met wie we nauw samenwerken.
Onze moderne, goed ingerichte praktijk is een transparante, lerende organisatie, toekomstbestendig en wil nadrukkelijk ook zelf gezond blijven. Binnen het team werken we nauw samen in een open en eerlijke sfeer. Een ieder is gedreven, flexibel en staat open voor reflectie, feedback en toetsing, zowel intern als extern (wijkteam en zorggroep). Er is ruimte en aandacht voor ontwikkeling van individuele kwaliteiten van de medewerkers. Wij willen een voorbeeldpraktijk zijn voor toekomstige werknemers in de gezondheidszorg. De huisartsen volgen kritisch relevante maatschappelijke ontwikkelingen en werken mee aan diverse wetenschappelijke onderzoeken. Daarnaast zijn zij actief als bestuurslid, opleider en docent in hun eigen vakgebied.
Kwaliteitscoördinator
Voor het bewaken van de kwaliteit is een kwaliteitscoördinator werkzaam binnen de praktijk.